Koliko lahko prihranite s pomočjo sistema optiMOON: primer gospodinjstva Miklič
Tričlanska družina Miklič živi v stanovanju v novejšem bloku in občasno v garaži polni svoj električni avtomobil. Kako nov način obračunavanja omrežnine vpliva nanje?
"Tako kompleksne rešitve, kot jo imamo z znamko MOON, z vsemi elementi, vključno z električnimi avtomobili, nima nihče."
Skoraj 140 let od prvih avtomobilov, ki so prinesli revolucionarno spremembo in močno pospešili družbeni napredek, je avtomobilska industrija ponovno pred veliko preobrazbo. Kako se spreminja?
Drži, spremembe so prelomne. Mi smo do sedaj dolgo delali podobne stvari. Seveda smo ves čas napredovali in smo postali res dobri v tem, kar delamo. Z novo dobo e-mobilnosti pa gre, lahko bi rekel, za kar 180-stopinjski obrat. Dosedanji poslovni modeli v novem okolju ne bodo več delovali. Če malo poenostavim, naš poslovni model je v veliki meri temeljil na menjavi olja, zobatega jermena, tega pri električnih avtomobilih ni več. Najti moramo nove rešitve, nove poslovne modele, ki nam bodo zagotavljali preživetje. V bistvu moramo začeti razmišljati povsem drugače. Najti moramo svoj »coffee-to-go«, če sem simboličen. Ko je Petrol začel s ponudbo Kave na poti pred 10 leti, je bilo to marsikomu nenavadno, ampak danes pomeni nezanemarljiv del posla. Mi moramo najti drug način interakcije s stranko, zgraditi odnos z njo na drug način. Pri podjetju Porsche Slovenija tem spremembam ne le sledimo, ampak jih sooblikujemo, izumljamo na novo.
Omenili ste e-mobilnost. Zakaj ravno ta pogonski sistem?
Ker je trenutno tehnološko to najbolj razvita in zrela tehnologija. Pri tem moramo poznati vse okoliščine, ki narekujejo tempo. Po eni strani uresničujemo klimatske cilje iz pariške konference. EU je ta razvoj zelo pospešila in je različnim industrijskim panogam, tudi avtomobilski, predpisala določene cilje. Za vse avtomobile, ki jih bo koncern Volkswagen v letošnjem letu prodal, je določeno, koliko CO2 lahko izpustijo v ozračje. Če teh ciljev ne doseže, lahko pričakuje visoke, milijardne kazni. Tehnologija baterijskih električnih avtomobilov je tista, ki avtomobilskim koncernom zagotavlja najhitrejši premik z vidika doseganja teh ciljev. Osebno menim, da bo električna mobilnost zaznamovala naslednje desetletje, morda več.
Seveda so tu še druge pogonske tehnologije, pri tem mislim predvsem na vodik, za katere se trenutno kaže, da so bolj učinkovite pri drugih vrstah prometa, v težkem prometu, pri tovornjakih, vlakih, letalih. Veliko podjetij se ukvarja tudi s tem, kako bi obstoječe motorje z notranjim zgorevanjem, predvsem dizelske, lahko brez večjih posegov prilagodili na vodik. To je gotovo zanimiva tehnološka rešitev, ampak potem se vedno postavlja še vprašanje infrastrukture, torej, kako obstoječe bencinske servise opremiti, da bodo lahko hranili vodik, pa tudi vprašanje čistega, učinkovitega pridobivanja vodika.
Ali tehnologija vodikovega pogona še ni dovolj razvita za širši preboj?
Razvojno je tehnologija precej daleč, tudi ne gre za nek nov koncept. V 2. svetovni vojni so avtobusi že peljali na vodik, je bila pa to z rezervoarjem na strehi ‘potujoča bomba’, ker je vodik zelo vnetljiv. Tehnologija je, je pa treba dodelati še veliko podvprašanj: kje hraniti vodik, kako povečati učinkovitost – trenutno je učinkovitost okoli 25 %. Tu se bo veliko dogajalo, vzporedno z baterijsko-električnim pogonom, ki je trenutno za osebna vozila najboljša možnost, se bodo razvijale druge tehnologije. Morda bomo čez 15 let imeli zanimiv nabor več različnih tehnologij. Tudi dizelska tehnologija, zlasti z novimi sintetičnimi gorivi, še ni povedala zadnje besede.
"Drži, mi pri implementaciji e-mobilnosti v Sloveniji igramo neko nepričakovano avantgardno vlogo. Kot uvoznik, ki v bistvu prenaša strategijo tovarne na lokalni trg, bi lahko sedeli in čakali na njene usmeritve. Vendar mi nismo želeli tega, saj verjamemo, da lahko sami oblikujemo veliko boljšo strategijo, kot da povzemamo druge. Zato smo se z veliko vnemo lotili razvoja našega programa MOON, ki je v začetku temeljil na polnilni infrastrukturi."
Za širšo implementacijo e-mobilnosti v Sloveniji je treba razviti infrastrukturo in pri tem je vaše podjetje zelo aktivno. Ne želite ostati le pri ponudbi električnih vozil, ampak strankam želite ponuditi vse, kar potrebujejo za njihovo uporabo, kot smo lahko videli v dokumentarnem filmu o e-mobilnosti v Sloveniji. Kakšna je vloga podjetja Porsche Slovenija pri elektrifikaciji mobilnosti v Sloveniji?
Drži, mi pri implementaciji e-mobilnosti v Sloveniji igramo neko nepričakovano avantgardno vlogo. Kot uvoznik, ki v bistvu prenaša strategijo tovarne na lokalni trg, bi lahko sedeli in čakali na njene usmeritve. Vendar mi nismo želeli tega, saj verjamemo, da lahko sami oblikujemo veliko boljšo strategijo, kot da povzemamo druge. Zato smo se z veliko vnemo lotili razvoja našega programa MOON, ki je v začetku temeljil na polnilni infrastrukturi. Začeli smo razmišljati z vidika stranke, kaj bo želela od nas, ko bo razmišljala o električnem avtomobilu. Lahko ji seveda takoj ponudimo električni avto, npr. Q4 e-tron, e-tron GT, ampak njeno naslednje vprašanje bo, kje bo lahko polnila avto. Bo lahko polnila doma, kakšne rešitve so za polnjenje doma? Naš miselni proces se ni ustavil na tej točki. Če bo že polnila doma, bi bilo mogoče dobro, da avto polni s svojo električno energijo, morda le iz ekološko nespornih virov. Vprašali smo se, ali lahko ponudimo sončno elektrarno.
Zgodba se še nadaljuje. Stranka ima torej rešen problem domačega polnjenja, kaj pa, če gre na pot, kje lahko polni? Ponudimo ji lahko celoten ekosistem polnilnic v okviru sistema MOON charge. Naslednje vprašanje pa je že zahtevnejše. Ali bi lahko na polnilnici v nekem drugem kraju, na primer v Portorožu, polnila s čisto energijo, iz svoje domače sončne elektrarne? Morda se to sliši fantazija, ampak tudi to je možno in delamo na tem. To je eden naših jedrnih projektov – da omogočimo, da imaš na poti svojo lastno električno energijo na dosegu roke. Ko smo tako razmišljali in reševali vprašanja, so se nam sproti odpirala nova področja in v zadnjih dveh, treh letih te različne zgodbe zlagamo skupaj. Danes, ko pogledamo nazaj, vidimo, da je bilo naše razmišljanje pravilno. E-mobilnost, ki smo se je morda na začetku bali, je naenkrat velika priložnost.
Tak pristop cenijo tudi stranke. Gospod Jože Koželj nam je v pogovoru (TUKAJ) zaupal, da mu veliko pomeni to, da lahko na enem mestu dobi vse, kar potrebuje za e-mobilnost.
To je bil naš cilj. Tak proces razvoja z vidika strank nam je bil edini logičen. Verjetno vsak uvoznik nima take možnosti. Mi smo si tudi upali in šli z majhnimi koraki v to zgodbo ter jih postopoma povečevali. Zakaj bi prodali le avtomobil, po električno energijo pa bi kupca poslali k drugim ponudnikom? Mislim, da smo imeli tudi nekaj sreče, vendar se je to, da smo razmišljali, kaj vse bo uporabnik električnega avtomobila potreboval, pokazalo kot pravi pristop. Z vidika stranke in z vidika našega podjetja, saj tako obdržimo nadzor nad uporabniško izkušnjo na celotni poti in iz tega seveda zagotovimo tudi prihodke.
"Če povem pošteno, je avtomobilska industrija v preteklih letih zaradi znanih posledic pandemije nekoliko zamujala. Na trg niso prišle pričakovane količine električnih avtomobilov. Bodo pa in takrat bo dobro, da bomo pripravljeni. V tem trenutku bi ob veliki količini naenkrat verjetno v določenih podsistemih še prihajalo do težav."
Tako celovite zgodbe e-mobilnosti, kot jo ima Porsche Slovenija, ki lahko stranki na enem mestu ponudi vse, od avtomobila, rešitev polnjenja, leasinga …, verjetno drugi uvozniki nimajo.
Drži, mislim, da tega ne more ponuditi noben drug uvoznik. V bistvu smo s storitvami MOON prehiteli tudi nekatere konkurente izven avtomobilizma, ki so na začetku razvoja e-mobilnosti narekovali poslovne modele. Petrol je bil na primer na začetku izjemno vizionarski in proaktiven ter je razvijal vse elemente e-mobilnosti, le avtomobilov niso imeli. Zdaj vse to lahko ponudimo tudi mi. Mislim, da tako kompleksne rešitve, kot jo imamo z znamko MOON, z vsemi elementi, vključno z električnimi avtomobili, nima nihče.
Kje sicer vidite konkurenčne prednosti podjetja Porsche Slovenija?
Predvsem v ljudeh. Mislim, da imamo najboljšo ekipo. Ljudi, ki si upajo razmišljati prek meja, ki jih ne omejuje razmišljanje “desetletja smo uspešno delali na tak način, nadaljujmo tako še naprej”. Imamo kritično maso radovednih ljudi, ki želijo spremembe.
Tako ste se lahko tudi hitro odzvali na spremembe trga.
Drži, lahko smo se hitro odzvali, ker se nismo bali sprememb in smo se želeli prilagoditi. Seveda tudi naš obstoječi poslovni model dobro deluje in je dovolj robusten, da si lahko privoščimo razmišljati o novih stvareh, o novih poslovnih priložnostih, da jih lahko razvijamo, testiramo in to tudi financiramo.
Velika prednost je vsekakor tudi koncern, to moram priznati. Imamo širok spekter znamk, ki ga drugi ne pokrivajo. Audi in vsaka druga znamka pelje svojo zgodbo, ampak naše podporne službe delujejo za vse enako, zato smo lahko vitki. Vse je na eni platformi, v enem podjetju, imamo eno IT-rešitev in tudi če smo si različni, smo usklajeni. To, da smo del velikega koncerna, nam zagotavlja tudi neko stabilnost. Smo si pa znotraj koncerna izborili svoje mesto. Ker smo zelo uspešni v Sloveniji, si upamo delati tudi širše zgodbe. V koncernu so opazili našo MOON zgodbo, nas gledajo, so nam pa povsem prepustili vodenje in imamo proste roke pri razvoju.
Kje je trenutno Slovenija na poti prehoda v e-mobilnost?
V Sloveniji so bile že v preteklosti zelo dobre ideje in tudi prvi koraki so bili pogumni. Že zelo zgodaj smo imeli lepo število polnilnic, predvsem počasnejših, a tudi hitrih. Potem smo pa zaostali, pa ne vem pravzaprav, zakaj.
Je bil zastoj na strani infrastrukture ali na strani uporabnikov?
Na obeh straneh. Menim, da se bo s prihodom novih generacij električnih avtomobilov, tako naših kot drugih proizvajalcev, intenzivnost ponovno povečala. Potem bo tudi pritisk na regulatorje večji, pa tudi na državo in Eko sklad. Če povem pošteno, je avtomobilska industrija v preteklih letih zaradi znanih posledic pandemije nekoliko zamujala. Na trg niso prišle pričakovane količine električnih avtomobilov. Bodo pa in takrat bo dobro, da bomo pripravljeni. V tem trenutku bi ob veliki količini naenkrat verjetno v določenih podsistemih še prihajalo do težav.
To je še ena plat medalje, ki jo moram omeniti. Naša omrežna infrastruktura ni pripravljena na dodatne motilce, kar bi velika količina električnih avtomobilov vsekakor bila. Že toplotne črpalke so velik motilec, potem so še sončne elektrarne. To že zdaj opažamo in zgodi se, da na nekem območju ni več možen priklop sončne elektrarne v omrežje. Predstavljajte si, da bi vsaka druga hiša želela imeti doma polnilnico, ki bi avto v kateremkoli trenutku polnila s polno močjo, to bi bila velika obremenitev za omrežje. Zato nujno potrebujemo pametne rešitve, na katerih delamo v našem podjetju. Želimo ponuditi to, da imaš svojo električno energijo ves čas ‘v žepu’, zgraditi MOON skupnost, znotraj katere se med drugim lahko uravnava električna energija pri članih skupine.
Z e-mobilnostjo bo prišlo tudi veliko sončnih elektrarn, to pomeni, da bomo imeli v določenem trenutku ogromne presežke in potem primanjkljaj, ko bomo vsi hkrati prišli domov in priključili svoje električne avtomobile. Nekdo bo moral znati to uravnati z nekimi pametnimi rešitvami in obetam si, da bomo to tudi mi, med drugim z našim produktom e-hranilnika. Druga možnost, to je, da se zelo poveča kapaciteto omrežja z veliko zmogljivejšimi kabli, bi namreč ogromno stala.
"Zdaj že kar dobri dve leti vozim električni avto, malo iz radovednosti, malo iz potrebe, saj ne moreš govoriti o nečem, če nimaš izkušenj. Moje izkušnje so zelo pozitivne. Popolnoma nič ne pogrešam tedenske postaje na bencinskih črpalkah, natikanja rokavic in vonja po dizlu. Fino je, ko prideš v službo ali domov in samo priklopiš avto na polnilnico, to je krasna izkušnja."
Z vašimi pametnimi rešitvami bi torej lahko izkoristili obstoječo električno infrastrukturo?
Tako je. Naše rešitve temeljijo na ideji skupnosti. Razvijamo jih v smeri, da se obremenitve regulira. Da električni avto, ki se priključi na sistem, na katerem se že napajajo drugi veliki porabniki, kot je na primer toplotna črpalka, dobi toliko energije, kot je ima na razpolago, in da ostali sistemi še vedno lahko delujejo. To imenujemo Home Energy Management System, ali krajše HEMS. To je naš novi dizel (smeh).
Vaša vloga v sistemu e-mobilnosti torej postaja vse večja. Boste postali tudi dobavitelj električne energije?
Če hočemo uresničiti svoje poslanstvo v smislu oblikovanja skupnosti, kot sem ga omenil, je to, ali bomo vstopili tudi na segment ponujanja električne energije, logično razmišljanje. To je naš načrt.
Kaj pa na strani kupcev, smo Slovenci pripravljeni sprejeti električne avtomobile? Vseeno je zaznati še nekaj želja po vonju, glasu, občutku avtomobilov z notranjim zgorevanjem.
Nekateri bodo gotovo še ostali, vsaka rešitev ni dobra za vse. Poznam veliko ljubiteljev starih tehnologij, tudi sam sem strojnik in se težko uprem zvoku starega bencinskega 6- ali 8-valjnika (smeh). Mislim pa, da smo Slovenci zelo odprti, kar zadeva nove tehnologije. To opažam tudi v svoji okolici. Osebno mislim, da prehod na e-mobilnost ne bo problem. Mislim, da imamo neko radovednost v sebi, da nimamo strahu pred novimi tehnologijami. Po mojem mnenju smo precej manj konservativni od Nemcev ali Avstrijcev. Rekel bi, da smo kar nagnjeni k inovacijam. Ni presenetljivo, da je Audi, ki ga dojemamo kot inovativno znamko, pri nas zelo uspešen.
Ste pa kljub temu, da vas privlačijo motorji z notranjim zgorevanjem, tudi sam uporabnik električnega vozila. Kakšne so vaše izkušnje?
Drži. Zdaj že kar dobri dve leti vozim električni avto, malo iz radovednosti, malo iz potrebe, saj ne moreš govoriti o nečem, če nimaš izkušenj. Če iščemo nov razvojni model, se moram aktivno podati na odkrivanje novega področja. Moje izkušnje so zelo pozitivne. Popolnoma nič ne pogrešam tedenske postaje na bencinskih črpalkah, natikanja rokavic in vonja po dizlu. Fino je, ko prideš v službo ali domov in samo priklopiš avto na polnilnico, to je krasna izkušnja. No, priznati moram, da v zadnjem času zaradi pandemije ni bilo veliko daljših službenih potovanj, moje glavne poti so bile od doma v Izlakah v službo. Verjamem, da mi je tudi to malo pomagalo pri privajanju, se je pa v tem času tudi naš MOON charge sistem toliko razširil, da se kjerkoli počutim brez skrbi. Z drugim velikim ponudnikom storitev polnjenja, Gremo na elektriko, ki je bil v Sloveniji prvi, in od konca marca tudi s Petrolom, imamo sklenjene tudi roaming dogovore, tako da lahko mi polnimo tudi na njihovih postajah in obratno, njihovi uporabniki na naših. Ne le v Sloveniji, tudi na Hrvaškem imamo dogovore, na primer s Hrvatskim Telekomom, intenzivni dogovori potekajo v Italiji, Avstriji.
Tako da me ni strah, da bi ostal na cesti. V bistvu je treba samo boljše načrtovati poti, na daljših morda razmisliti, kje se je najboljše ustaviti za tistih pol ure, da se avto napolni. Vožnja je tudi mirnejša, tišja. V tem času sem se navadil med vožnjo poslušati podcaste, in če pri poslušanju ne moti zvok motorja, je to še toliko lepše. Vožnja me malo spominja na lepe trenutke, ko sem odraščal v Münchnu in smo se na Oktoberfestu zaletavali z električnimi avtomobilčki. Podoben občutek zagona-ugašanja je.
Zaradi pospeškov?
Verjetno. Ko pritisneš na pedal, te pritisne na sedež. Glava ve, da je to razvoj, ki se ne bo ustavil in bolj, kot bomo vozili na elektriko, manj bomo pogrešali klasično tehnologijo. Ne morem pa povsem iz svoje strojniške kože in za svoje srce imam doma še en krasen star motor (smeh). Z njim se potem naužijem tistega občutka mehanskega motorja. Komaj pa čakam tudi na Audi RS6.
"Dejavnik, ki bo resnično spremenil igro, je avtonomna vožnja. Prepričan sem, da bo do leta 2030 dosežena najvišja stopnja avtonomnosti vožnje."
Kateri model električnega avta vozite?
Audi Q4 e-tron. To je model, ki je na trgu trenutno najbolj uspešen in perspektiven, vsak mesec dobimo zanj lepo število naročil.
Dotaknimo se še področja digitalizacije, ki se dogaja vzporedno z elektrifikacijo. Za znamko Audi je digitalizacija eno glavnih gonil razvoja. Audi ima tudi pomembno vlogo pri razvoju programske opreme v koncernu Volkswagen Group, med drugim razvija operacijski sistem za avtomobile VW.OS. Kje je po vašem mnenju trenutno skupina Volkswagen na področju digitalizacije?
Mislim, da je stanje digitalizacije v koncernu Volkswagen, znotraj tega pa gotovo pri znamki Audi, že zelo daleč. Kot ste omenili, je danes digitalizacija gonilna sila v avtomobilski industriji. Vsi proizvajalci delajo na tem, le malo pa jih ima možnosti in vire, da bi se v to podali tako globoko. Koncern Volkswagen razvija svoj operacijski sistem za delovanje avtomobilov vseh znamk pod svojim okriljem. Seveda bi verjetno lahko kupili rešitve velikih IT-igralcev, vendar bi se morali vprašati, kakšne bi bile posledice, če ne bi imeli sami nadzora nad podatki in celotnim sistemom. Za tak razvoj so potrebne milijardne investicije, pridobiti je treba ustrezen kader. Celoten razvoj programske opreme, vključno z razvojem operacijskega sistema VW.OS in oblačne rešitve VW.AC (VW automotive cloud), kjer se bo hranila množica podatkov, ki bodo prihajali iz avtomobilov, je koncern zaupal hčerinskemu podjetju CARIAD in za ta namen zaposlil že na tisoče razvijalcev. To je po mojem mnenju eden največjih razvojih projektov v avtomobilski industriji v zadnjih desetletjih. Ne vem, če so drugi koncerni zmožni takih investicij.
Na tem področju se ogromno dela in lahko rečem, da je Volkswagen prvi med sledilci. Ne morem trditi, da smo vodilni, tu moramo povedati po resnici, da to je Tesla. Oni so začeli graditi povsem na novo in v bistvu iz povsem drugih izhodišč. Začeli so s programsko opremo in okoli tega razvili avtomobil. Mi gremo drugo pot. Izhajamo iz avtomobila in razvijamo programsko opremo. Moje osebno mnenje je, da ima Tesla v tem trenutku v digitalnem smislu prednost, vendar ne tudi v avtomobilskem delu. Mislim, da znamo mi narediti dosti boljše avtomobile. Sem optimist in mislim, da bomo tudi na področju digitalizacije prehiteli Teslo. Seveda moramo nadoknaditi to vrzel in to je težka naloga. Ampak vse sile in napori gredo v tej smeri.
Na tem, da gradi na digitalni uporabniški izkušnji, pa vendarle veliko dela tudi klasična avtomobilska industrija. Avtomobili postajajo povezane naprave, povezujejo se z drugimi vozili, napravami in prometno infrastrukturo. Vožnja z asistenčnimi sistemi postaja vse varnejša, avtomatizirana, hkrati tudi vse udobnejša.
Razvoj digitalne izkušnje je seveda povsem upravičen, je pa resnica, kaj uporabnik resnično želi, nekje vmes. Nekateri - jaz kot strojnik sem že tak - želimo voziti vozilo, ki je najprej odličen avto. Želim, da so uporabljeni odlični materiali, moti me, če reže niso enakomerne. Izdelava mora biti »v nulo«, tudi pri električnem avtomobilu. Mislim, da v tem nisem sam in je veliko uporabnikov takih.
Kaj nas še čaka v prihodnosti na področju mobilnosti? Kako se bo razvijalo?
Dejavnik, ki bo resnično spremenil igro, je avtonomna vožnja. To bo povsem spremenilo razmišljanje o mobilnosti, prišli bodo povsem novi poslovni modeli. Ko boš enkrat sedel v avtomobilu, ki te bo sam vozil do cilja, boš imel na primer čas za spremljanje digitalnih vsebin. To bo bistveno drugačna mobilnost, kot jo poznamo danes. Je pa to že blizu. Prepričan sem, da bo do leta 2030 dosežena najvišja stopnja avtonomnosti vožnje. Takrat bo en primer scenarija tak, da si boste v aplikaciji ob določeni uri naročili prevoz do frizerja, avto vas bo ob dogovorjeni uri pričakal in odpeljal do cilja. Vožnjo boste plačali kar v aplikaciji. Pri frizerju si boste morda naročili še obrok, ki ga bo mobilna storitev pripeljala do vas, in si po zaključku naročili prevoz domov.
Pa se vi osebno veselite take prihodnosti? Občutek imamo, da boste pogrešali volan v rokah. (smeh)
Ne vem še, ker je to tako drugače od tega, kar poznamo, moral se bom še sprijazniti s tem. Mi smo na mobilnost gledali precej romantično. Moja prva želja, ko sem odraščal, je bila, da naredim vozniški izpit. To nam je bil znak svobode, da lahko grem, kamor želim. Mobilna industrija je od leta 1886 sledila tej romantični sliki avtomobilizma. Starejši, ki izhajamo iz te slike, se bomo morali navaditi, da prepustimo volan. Če pa gledam skozi oči svojih otrok in z vidika zmanjševanja klimatskih vplivov, je to brez dvoma prava pot. V idealnem svetu bo avtonomnih avtomobilov lahko bistveno manj kot zdaj klasičnih, bodo pa ves čas v pogonu. Če bodo še napolnjeni z zeleno energijo, je to absolutno pravi način. Nove generacije bodo drugače gledale na to, njim bo povsem naravno, da jih avto odpelje, kamor želijo.
Navajeni so, da imajo vse na klik …
Drži. Razvoj industrije je šel vzporedno tudi s spreminjanjem potrošniških navad. Generacije za nami so indiferentne do mobilnosti, do blagovnih znamk. Njim je pomembno le, da pridejo do cilja. Mi moramo to drugačno prihodnost sooblikovati, zato je MOON za nas tako pomemben, prav tako razvoj programske opreme za koncern Volkswagen. Zapolniti moramo te vrzeli, ki jih morda zdaj še ne poznamo. Zaenkrat nam to uspeva, pri avtonomni vožnji pa bomo še videli. Vsekakor pa bomo vztrajali na tej poti.
Preberite več
Koliko lahko prihranite s pomočjo sistema optiMOON: primer gospodinjstva Miklič
Tričlanska družina Miklič živi v stanovanju v novejšem bloku in občasno v garaži polni svoj električni avtomobil. Kako nov način obračunavanja omrežnine vpliva nanje?
Kakšne so pasti omrežnine po novem?
Veste, kolikšno dogovorjeno obračunsko moč za leto 2025 so določili vašemu gospodinjstvu? Kako si lahko izračunate, ali boste zaradi tega plačevali več? Odgovarjamo na najbolj pereča vprašanja in vam pomagamo do najracionalnejše odločitve. Pomanjkanje informacij vas namreč žal lahko zelo drago stane.
Misija mogoče
Kako obvladati omrežnino, da vas ne bo udarila po žepu?